Promocje są to działania informacyjne i propagandowe na rzecz zwiększenia stopnia znajomości produktu, marki czy firmy przez jej potencjalnych konsumentów. Podstawowym zadaniem promocji jest przekazywanie informacji i prowadzenie do określonego działania.
Realizacja tego działania polega na informowaniu oraz skłanianiu nabywcy do kupna produktu.
Narzędzia promocji
W tym celu w promocji wykorzystuje się następujące narzędzia:
1. Reklama
Jest to płatna, masowa forma przekazywania informacji dotyczących produktów lub przedsiębiorstwa. Reklama jest podstawową formą komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem.
Reklama tworzona jest w celu:
- kreowania potrzeb,
- kształtowania pozytywnego wyobrażenia o firmie nadającej reklamę,
- ukazywania i przypominania walorów określonego produktu.
2. Sprzedaż osobista
Jest to rozmowa między sprzedawcą, a kupującym w czasie której sprzedawca informuje klienta o zaletach produktu oraz korzyściach jakie niesie ze sobą kupno oferowanego produktu.
3. Kształtowanie wizerunku
Są to kontakty i stosunki przedsiębiorstwa z otoczeniem. Mają one na celu wytworzenie pozytywnych postaw wobec przedsiębiorstwa.
4. Promocja sprzedaży
Promocja sprzedaży to pozareklamowe techniki aktywizacji sprzedaży, zwiększają one u nabywcy chęć zakupu. Dzięki ich zastosowaniu wzrasta aktywność produktu. Podstawową cechą aktywizacji sprzedaży jest oferowanie nabywcom określonych korzyści o charakterze materialnym, które zwiększają atrakcyjność produktu. Środki te nie mogą być stosowane ciągle, ponieważ przestaną być zjawiskiem wyjątkowym i stracą swój walor promocyjny.
5. Opakowanie produktu
Czasami mając do wyboru dwa identyczne produktu w tej samej cenie wybiera się ten o atrakcyjniejszym opakowaniu.