Promocja - zadania i narzędzia

PromocjaPromocje są to działania informacyjne i propagandowe na rzecz zwiększenia stopnia znajomości produktu, marki czy firmy przez jej potencjalnych konsumentów. Podstawowym zadaniem promocji jest przekazywanie informacji i prowadzenie do określonego działania.

Realizacja tego działania polega na informowaniu oraz skłanianiu nabywcy do kupna produktu.

Narzędzia promocji

W tym celu w promocji wykorzystuje się następujące narzędzia:

1. Reklama

Jest to płatna, masowa forma przekazywania informacji dotyczących produktów lub przedsiębiorstwa. Reklama jest podstawową formą komunikowania się przedsiębiorstwa z rynkiem.

Reklama tworzona jest w celu:

  • kreowania potrzeb,
  • kształtowania pozytywnego wyobrażenia o firmie nadającej reklamę,
  • ukazywania i przypominania walorów określonego produktu.

2. Sprzedaż osobista

Jest to rozmowa między sprzedawcą, a kupującym w czasie której sprzedawca informuje klienta o zaletach produktu oraz korzyściach jakie niesie ze sobą kupno oferowanego produktu.

3. Kształtowanie wizerunku

Są to kontakty i stosunki przedsiębiorstwa z otoczeniem. Mają one na celu wytworzenie pozytywnych postaw wobec przedsiębiorstwa.

4. Promocja sprzedaży

Promocja sprzedaży to pozareklamowe techniki aktywizacji sprzedaży, zwiększają one u nabywcy chęć zakupu. Dzięki ich zastosowaniu wzrasta aktywność produktu. Podstawową cechą aktywizacji sprzedaży jest oferowanie nabywcom określonych korzyści o charakterze materialnym, które zwiększają atrakcyjność produktu. Środki te nie mogą być stosowane ciągle, ponieważ przestaną być zjawiskiem wyjątkowym i stracą swój walor promocyjny.

5. Opakowanie produktu

Czasami mając do wyboru dwa identyczne produktu w tej samej cenie wybiera się ten o atrakcyjniejszym opakowaniu.